چگونه متخصصی پشتیبانی و نگهداری شبکه شویم؟

در این مطلب می خواهیم در مورد اینکه چگونه متخصصی پشتیبانی و نگهداری شبکه شویم؟ توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم . ما سعی کردیم شما را با یکسری از مباحثپشتیبانی شبکه بیشتر آشنا کنیم شما می توانید با مطالعه این موارد اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید. همراه ما باشید.

چگونه متخصصی پشتیبانی و نگهداری شبکه شویم؟

چگونه متخصصی پشتیبانی و نگهداری شبکه شویم؟

  • با اصول اولیه شبکه و آموزش شبکه بیشتر آشنا شوید:

مدیر شبکه می بایست فرق بین کابل ها ، اطلاعات جامع و کامل از نرم افزار و سخت افزار های مورد استفاده در شبکه مثل مدیریت پهنای باند ، دسترسی های سازمانی و غیره آشنا داشته باشد.

  • با تجهیزات سیسکو و آموزش سیسکو بیشتر آشنا شوید:

سیسکو شرکتی معتبر در زمینه تولید روتر ، سوئیچ ، فایروال و غیره است. یک مدیر شبکه بدون آشنایی با تجهیزات و امکانات سیسکو تقریباً از شبکه چیزی اطلاعی ندارد! شما برای کار با این تجهیزات پیشرفته می بایست دوره های آن مثل CCNA – CCNP – CCIE و غیره را بگذرید و با موفق بودن در دوره های ذکر شده امکان دریافت اقامت در کشورهائی مثل کانادا ، استرالیا و غیره برای شما فراهم است!  یک رئیس شبکه پیوسته می بایست در حال آپدیت اطلاعات خود در حوزه  پشتیبانی سیسکو و آموزش سیسکو باشد به علت اینکه مدارک بین المللی این شرکت بعد از ۳ سال تمام می شود و شما می بایست دوباره امتحان بدهید !

آموزش مایکروسافت:

کنتزل شبکه بدون آشنایی با ویندوز سرورهای شرکت مایکروسافت غیر ممکن است! یک مدیر شبکه می بایست توانایی راه اندازی اکتیودایرکتوری  ، تعریف دسترسی کاربران سازمان ، و مدیریت شبکه در سطوح پیشرفته را داشته باشد در غیر اینصورت انتساب مدیر شبکه به او بسیار ساده است . مدیر شبکه های سازمانی بزرگ فرق زیادی با مدیریت شبکه های کوچک دارد چون که مدیریت در شبکه های بزرگ دانشی بیشتر از اشتراک گذاری پرینتر ها و فولدرها را طلب می کند.

آموزش میکروتیک:

من هیشه آدم های که تنبل هستند را برای انجام امور دشوار انتخاب می کنم چون که آن ها همیشه راه آسان برای انجام آن پیدا می کنند!” این جمله بیل گیتس را کارشناسان شبکه درک می کنند ، به علت اینکه در بدترین شرایط تجهیزات میکروتیک و کنسول بسیار آسان مدیریتی آن با پایداری عالی در شبکه به کمک آنها می آید! هر جا به راه اندازی سرویس ها در مایکروسافت دشوار باشد کارشناسان شبکه به دنبال تجهیزات ارزان می روند و راه اندازی هر سرویس در آن در کمتر از چند دقیقه امکان پذیر می باشد!

در صورتی که در محیطی هستید که در آن جا محدودیت اینترنتی وجود دارد می توانید از اپلیکیشن هایی مثل هات اسپات استفاده کنید که استفاده از این گونه نم افزارها باعث می شود که محدودیت اینترنتی برای شما برداشته شود. در کنار امکانات مایکروسافت ، میکروتیک هم به کمک شما خواهد کرد تا بهترین امکانات را در اختیار داشته باشید. همچنین می توانید آموزش میکروتیک را در برنامه خودتان قرار دهید. در بخش بعدی به بررسی VOIP می پردازیم.

آموزش VOIP:

از رده خارج شدن سانترال های قدیمی تلفن و محدودیت های فیزیکی آن سال های اخیر VOIP جای خود را در سازمان ها باز کرده است ، از مزیت های راه اندازی VOIP می توان به : نداشتن محدودیت در شماره های داخلی ، امکان تماس تلفنی داخلی و رایگان در شعبه ها ، راه اندازی فکس نرم افزاری ، گزارشات کامل تماس و غیره نام برد ! پشتیبانی VOIP خیلی آسان و  نصب آن هزینه چندانی ندارد. آموزش الستیکس را حتما در برنامه خود بگذارید. در ادامه با امنیت شبکه همراه ما باشید.

امنیت شبکه :

یک مدیر شبکه بدون در نظر گرفتن موارد امنیتی و تست های دوباره می تواند برای کمپانی مشکلات زیادی را ایجاد نماید، برای مثال نداشتن آپدیت ویندوز و نرم افزار های آن ، نصب نبودن آنتی ویروس و یا رعایت نکردن موارد گوناگون امنیتی سیستم VOIP و به ویژه Elastix می تواند موجب گرفتن قبض های چند میلیونی مکالمات خارجی شود که شما از تمامی آن ها اطلاعی نداشتید!

در صورتی که کارشناس شبکه هستید به شما استفاده از آنتی ویروس کسپرسکی را توصیه می کنیم ، کنسول مدیریتی این نرم افزار خیلی پیشرفته و دل چسب می باشد!

مجازی سازی :

یک ادمین شبکه می بایست برای کنترل هر چه مناسب تر سرور ها مجازی سازی را فرا گیرد! شبکه بدون مجازی سازی یعنی شما باید با وجود نوسانات ارز برای هر فعالیتی یک سرور با قیمت های بالا در ایران تهیه نمایید در حالی که برخی نرم افزار های سازمانی با حداقل منابع سخت افزاری قابل اجرا  هستند. سرور های قدرتمند اچ پی برای نصب همزمان سرویس هایی نظیر راه اندازی TMG ، اکتیودایرکتوری ، VOIP الستیکس و … استفاده می شوند و برای راه اندازی نرم افزار های با حجم کم احتیاجی به استفاده از این نوع سرورها نمی باشد. مجازی سازی می تواند قسمت قابل توجهی از منابع مالی سازمان را صرفه جویی کند.

منبع