چرا شرکتها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند

در این مطلب می خواهیم در مورد اینکه چرا چرا شرکتها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم. همان طور که می دانید امروزه بعضی از شرکت برای صرفه جویی در زمان از فناوری شبکه کردن سیستم ها استفاده می کنند و ما در اینجا می خواهیم به برخی از پشتیبانی های که در این زمینه می توانیم برای شما انجام دهیم اشاره کنیم پس تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

چرا شرکتها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند

چرا شرکتها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند

فناوری پشتیبانی شبکه چیست؟ و شرکت‌ها چرا به آن احتیاج پیدا می کنند؟

نگهداری شبکه یا پشتیبانی شبکه: به مجموعه‌ای از کارها که در حوزه خدمات شبکه می گویند که برای نگهداری و حفظ، و از بین بردن مشکلات شبکه‌های کامپیوتری انجام می شود. این مشکلات احتمال دارد به طور کامل بر روی سخت‌افزار شبکه مثل سرورها، کامپیوترها،  تجهیزات تحت شبکه، ماشین‌های اداری، تجهیزات امنیتی الکترونیکی و یا بر روی زیرساخت شبکه مثل کابل شبکه، رک، پچ پنل، ترانک شبکه، کیستون‌ها و غیره صورت گیرد و یا احتمال دارد بر روی نرم‌افزار شبکه مثل نرم‌افزارهای کلاینت ، سرویس‌های شبکه، و سرور و هم چنین سیستم‌ عامل پدید آید.

گسترش و نفوذ سریع فناوری شبکه‌های کامپیوتری در همه ی کسب و کارها باعث شده است که همه ی  مجموعه‌ها از جمله سازمان‌ها و شرکت‌ها برای نگهداری و حفظ سیستم‌های کامپیوتری و تجهیزات شبکه خود با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی رو به رو شوند. آنها قابلیت و دانش حل مسائل خود را در این زمینه ندارند و از طرفی امکان استخدام نیروی متخصص و ماهر به شکل کارمند به علت های گوناگون از جمله کم بودن نیروی کار متخصص و یا هزینه زیاد آن را ندارند. از طرفی احتیاج به کارفرمایان و کمپانی های پشتیبانی شبکه و ارائه دهنده خدمات IT زیاد احساس می‌شود. این شرکت‌ها به شکل قراردادهای پشتیبانی کوتاه‌مدت و بلندمدت، در قسمت پشتیبانی شبکه خواهند توانست بیشتر مشکلات شرکت‌ها را در این زمینه رفع نمایند.

این امور در خدمات پشتیبانی شبکه که وظیفه کارشناس شبکه‌های کامپیوتری است که به شکل کامل، شامل قسمت های پایین است :

  • از بین بردن مشکلات شبکه
  • نگهداری شبکه
  • آینده نگری و از بین بردن احتیاجات آتی شبکه
چرا شرکتها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند

چرا شرکتها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند

حفظ و نگهداری شبکه

نگهداری و حفظ شبکه

هدف مهم در این قسمت، نگهداری و حفظ تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شبکه و یا به عبارتی خدمات پشتیبانی شبکه و سخت‌افزار با رعایت اصول و استانداردها است. در این قسمت باید همه تجهیزات، شامل کامپیوترها، سرورها، مودم، اکسس پوینت ،سوئیچ، روتر ، و غیره به همراه تجهیزات پسیو شبکه و زیرساختی مانند کابل، پریزهای شبکه، رک، داکت، کیستون‌ها، پچ پنل و غیره به شکل کلی مستندسازی گردیده و نقشه شبکه به همراه جزئیات ، در آن تعیین شده است.

حفظ و نگهداری شبکه

اجرای این کار نخستین قدم و یکی از با ارزش ترین قسمت های پشتیبانی شبکه به حساب می آید، چون که که داشتن اطلاعات مکتوب شده به خصوص در شبکه‌های بزرگ، به شدت خواهد توانست در حل مسائل و از بین بردن مشکلات به کارشناسان پشتیبانی، مدیران شبکه کمک کند. داشتن اطلاعات شبکه به شکل مکتوب می‌تواند یک اطلاع  کلی از وضعیت شبکه را برای کارشناس آن فراهم نماید.

به جرأت میشه گفت که عدم اطلاعات مستندسازی شده از شبکه، یکی از عیب های بزرگ کمپانی ها در مورد حفاظت از شبکه است. هرچقدر وسعت و جزئیات شبکه بالا باشد احتیاج به این مدارک بیشتر احساس میشود. در شبکه‌های عظیم عدم چنین اطلاعاتی می‌تواند سبب هدر رفتن روزها و حتی ماه‌ها زمان و انرژی شود و هزینه‌های بیشتری را بپردازید.

نگهدار شبکه

مواردی که متخصص شبکه می بایست در قسمت حفاظت از شبکه انجام دهند:

  • مستندسازی سرویس های موجود در شبکه و تجهیزات
  • مستند سازی نقشه زیرساخت شبکه
  • ارائه و تهیه گزارش از تجهیزات آن و وضعیت شبکه
  • بازبینی دوره ای سرویس‌ها و نرم‌افزارهای شبکه از نظر سلامت کارکرد
  • دریافت اطلاعات از پرسنل در رابطه با چگونگی عملکرد سیستم‌ها و تجهیزاتی که به شکل مستقیم با آن ها سر و کار دارند
  • و غیره

رفع ایرادات و مشکلات

از بین بردن مشکلات و ایرادات شبکه

در صورتی که به علت های گوناگون ایراداتی در شبکه به وجود بیاید، متخصص شبکه وظیفه دارد به این ایرادات  رسیدگی نموده و آن را رفع کند. در این قسمت اجرای وظایف و از بین بردن مشکلات در بالاترین زمان ممکن خیلی مهم است. چون که معمولا این ایرادات باعث می شود یک نفر و یا چندین نفر در مجموعه نتوانند به شکل درست و کلی به امور کاری خود بپردازند و همین می تواند خسارات و ضررهای بالای را به شرکت وارد نماید.

این قسمت از خدمات معمولاً به دو صورت حضوری و یا به شکل از راه دور ارائه می شود. در حالت حضوری کارشناسان در نخستین فرصت به محل شرکت مراجعه نموده و از نزدیک در صدد حل ایرادات بر می‌آیند. ولی در برخی از مسائل این امکان وجود دارد که متخصص به شکل ریموت و یا از راه دور به وسیله نرم‌افزارهای مختص این کار، اقدام به رفع مشکلات کند.

منبع